Ministerie van Onderwijs zet belangrijke stap in de digitalisering van het onderwijs met de implementatie van het KeDo-platform

ORANJESTAD  – In het kader van de voortdurende modernisering en versterking van het Arubaanse onderwijssysteem hebben het Ministerie van Onderwijs en de onderwijssector vorige week een belangrijke stap gezet met de introductie van het digitale platform KeDo.

De officiële presentatie werd verzorgd door de maatschappelijk werkers van het openbaar onderwijs en bijgewoond door de minister van Koninkrijksrelaties, Onderwijs, Jeugd, Innovatie en Sport, Gerlien Croes. Met haar aanwezigheid onderstreepte de minister het belang van deze innovatieve ontwikkeling voor het Arubaanse onderwijs en de ondersteuning van leerlingen.

Een instrument voor het monitoren en ondersteunen van leerlingen
KeDo, een afkorting van het Nederlandse KetenDossier, is een modulaire webapplicatie die is ontwikkeld door Xlab Cloud Services. Het platform is specifiek ontworpen om de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen te ondersteunen en de samenwerking tussen onderwijs en hulpverlening te versterken.

Het platform heeft als doel:

  • De sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen vast te leggen, te volgen en te monitoren;
  • professionals te ondersteunen bij de begeleiding van leerlingen op sociaal-emotioneel gebied;
  • de samenwerking en communicatie tussen school, ouders en hulpverleningsinstanties te bevorderen wanneer een leerling extra ondersteuning nodig heeft.

De introductie van KeDo draagt bij aan een meer geïntegreerde aanpak van de begeleiding van leerlingen. Het platform biedt leerkrachten, maatschappelijk werkers en scholen één centrale omgeving waarin de ontwikkeling en ondersteuningsbehoeften van leerlingen veilig kunnen worden geregistreerd, gevolgd en besproken.

Daarnaast maakt ook het Multidisciplinair Centrum gebruik van het KeDo-platform. Bureau Leerplicht bevindt zich momenteel in de voorbereidingsfase van de implementatie. Hierdoor wordt de samenwerking tussen de verschillende instanties verder versterkt en kan relevante informatie op een efficiënte en verantwoorde manier worden gedeeld.

In Nederland wordt KeDo al op grote schaal gebruikt door gemeenten, jeugdzorgorganisaties en andere instellingen die betrokken zijn bij de begeleiding van kinderen en jongeren. De kracht van het platform ligt in de uniforme werkwijze, waardoor alle betrokken professionals beschikken over actuele informatie en gezamenlijk kunnen werken aan de best mogelijke begeleiding en ondersteuning.

Tijdens de bijeenkomst sprak minister Croes haar waardering uit voor de professionals, maatschappelijk werkers en leerkrachten die zijn gestart met de implementatie van KeDo. Zij benadrukte dat de digitalisering van de begeleiding van leerlingen een belangrijke investering is in de toekomst van het Arubaanse onderwijs en in het welzijn en de ontwikkeling van iedere leerling.